Motorolajok
A motorolaj elsődleges feladata a motor működése során fellépő súrlódás csökkentése. Kenés nélkül néhány kilométer után tönkremenne a motor. De nem ez a motorolaj egyetlen feladata. A kenésen kívül fontos szerepe van a termelődő hő elszállításában, a motor tisztántartásában és a korrózió elleni védelemben.
Amikor motorolajat választunk, legalább három fontos tényezőt kell figyelembe vennünk:
- Szintetikus, félszintetikus vagy ásványi motorolajat szeretnénk?
- Milyen viszkozitású olajat válasszunk?
- Milyen szabványú olaj használatát teszi lehetővé a motor gyártója?
Motorolaj-szabványok
A legelterjedtebb motorolaj-szabványok az amerikai API és az európai ACEA szervezetek olajszabványai. Ezen kívül számos személy- és haszongépjármű-gyártó (pl. BMW, Mercedes, Volkswagen, stb.) adott ki saját szabványokat, amelyek az általuk gyártott gépjárművekre vonatkozóan fogalmaznak meg az olajjal szemben további követelményeket. Fontos, hogy mindig olyan olajat válasszunk, amely megfelel a gyártó által előírt szabványnak! A gyártó az adott motort úgy tervezte meg, hogy bizonyos paraméterekkel rendelkező olaj használatát feltételezte. A csereperiódus is ennek figyelembevételével lett meghatározva. A szabványtól való eltérés – ha szerencsénk van – nem okoz komoly problémát, ha azonban nincs, akkor akár jelentős költséggel is járhat. Utóbbira példa a dízel részecskeszűrő, amely normál hamutartalmú olaj használata mellett idővel eltömítődik, és cseréje százezres nagyságrendű kiadást jelent.
|
2013. május 27. hétfő, 15:46 |
Ebben a cikkben az 1960 és 1980 között gyártott autókkal foglalkozunk, nem pedig igazi Old Timerekkel.
Ha valakinek 30-40 éves autója van és olyan szerencsés, hogy az autó műszaki állapota még lehetővé teszi az autóval való közlekedést, akkor előbb-utóbb felmerül az olajcsere szükségessége is. Ilyenkor rögtön az is eszünkbe jut, hogy vajon milyen olajat érdemes egy ilyen autóhoz választani, mennyire kompatibilisek a mai korszerű olajok egy ilyen régi technológiával.
Az 1960-as években kezdődött a többfokozatú olajok nagyüzemi gyártása. Az első 20W50-es olajok megjelenésével vált lehetővé ugyanannak az olajnak a használata téli és nyári körülmények között is. Ahhoz, hogy meghatározzuk, milyen olajat használhatunk egy akkortájt készült motorhoz, nézzük végig, hogy miben voltak mások az akkori motorok.
|
Bővebben...
|
|
2013. március 06. szerda, 13:51 |
Néha előfordul, hogy valamilyen úton módon hozzájutunk egy flakon haszongépjármű olajhoz. Lehet, hogy véletlenül rossz olajat veszünk le a polcról a boltban, és már csak otthon vesszük észre vagy kapunk egy flakonnal egy ismerősünktől akinek teherautója van. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon beletölthetjük-e ezt egy személyautó motorjába, vajon tudja-e ugyanazt az olaj, mint amit egy személygépkocsi olaj tudna. Hogy erre a kérdésre válaszolhassunk, össze kell hasonlítanunk a személy- és a haszongépjármű olajokat, meg kell vizsgálnunk, hogy miben hasonlítanak és miben különböznek egymástól.
|
Bővebben...
|
2011. szeptember 29. csütörtök, 19:08 |
A megfelelő olajnyomás fontos feltétele a kielégítő motorműködésnek. A legjobb kenőanyag sem képes hatékonyan védeni a motort, ha az olajnyomás nem megfelelő. Sajnos előfordul olykor-olykor, hogy valamilyen oknál fogva az olajnyomás alacsonyabb vagy magasabb, mint ami a kenési rendszer számára megfelelő. Az alábbiakban áttekintjük azokat az okokat, amelyek a nem megfelelő olajnyomáshoz vezetnek, és tippeket adunk a problémák elkerülésére.
A túl alacsony olajnyomás okai és következményei
Olajgomba meghibásodás vagy elektromos probléma
Ha tönkremegy az olajnyomás-kapcsoló (olajgomba) vagy valamilyen elektromos probléma lép fel, ami az olajnyomás érzékelést befolyásolja, akkor annak ellenére olajnyomás problémával összefüggő riasztást tapasztalhatunk, hogy valójában az olajnyomás rendben van. Ilyen esetben kár ugyan nem keletkezik, mégis mihamarabb el kell hárítani a hibát, mert ameddig nincs javítva addig nem kapunk érdemi visszajelzést arról, hogy ténylegesen mi a helyzet az olajnyomással, akkor sem, ha esetleg baj van.
|
Bővebben...
|
|
2010. szeptember 20. hétfő, 12:33 |
K: Mit várunk a motorolajtól a kenésen kívül?
V: Sok autós, de sok autószerelő is azért nem érti a félszintetikus, szintetikus motorolajok létjogosultságát, mert úgy gondolja, hogy az olajnak csak kennie kell, azt pedig az ásványolaj is tudja. Az igazság azonban az, hogy a motorolaj feladatai ennél sokrétűbbek. Az olajnak a kenésen kívül abban is szerepe van, hogy tisztán tartsa a motort, hozzájáruljon a hő elvezetéséhez, segítsen a tömítések jó állapotban tartásában, valamint hatással van a károsanyag-kibocsátásra is. Mindezen szerepeknek olyankor is meg kell tudnia felelnie, amikor a motort ért terhelés az átlagosnál jóval magasabb. A félszintetikus és szintetikus olajok abban különböznek az ásványolajoktól, hogy alapolajuk eleve sokkal jobb minőségű. Az ásványi alapolajat adalékokkal fel lehet ugyan javítani, de annak megvannak a korlátai. Ha félszintetikus vagy szintetikus alapolajat használnak egy kenőanyag-ternék előállításához, azzal sokkal jobb eredményt lehet elérni, mint kizárólag adalékokkal, nemcsak a kenés, hanem a felsorolt további tulajdonságok tekintetében is.
|
Bővebben...
|
2010. augusztus 04. szerda, 18:46 |
K: Milyen olaj való az autóm motorjába?
V: Olyan, amelyik megfelel az autógyártó előírásának. A 2000 előtt gyártott autók nagyon nagy többségéhez egy félszintetikus, 10W40-es motorolaj optimális választás. A 2000 után gyártottaknál már bonyolultabb a helyzet. Főleg a környezetvédelmi előírások hatására sok személyautó rendelkezik olyan motorral, amely kevesebb károsanyagot bocsát ki, de ilyenkor több károsanyag marad benn, és ez szennyezheti az olajat is. Az utóbbi években a gyártók ritkán elégszenek meg egy félszintetikus, 10W40-es olajjal. Sokszor 5W30-as, 5W40-es, vagy 0W30-as, teljesen szintetikus olaj az előírás. De vigyázat! Egy korszerű, szintetikus, alacsony viszkozitású olaj használata nem mindig elegendő. Sokszor a gyártó azt is megköveteli, hogy a választott motorolaj rendekezzen az ő gyári jóváhagyásával is. Ez nem elhanyagolható szempont, ha hosszútávon üzembiztos állapotban szeretnénk tudni az autónkat. A saját gyári jóváhagyás megkövetelése különösen az európai autógyártókra jellemző.
|
Bővebben...
|
|
|
|
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 Következő > Utolsó >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |