Személy- és haszongépjármű motorolajok összehasonlítása |
2013. március 06. szerda, 13:51 |
A Valvoline vegyes flotta olaja Néha előfordul, hogy valamilyen úton módon hozzájutunk egy flakon haszongépjármű olajhoz. Lehet, hogy véletlenül rossz olajat veszünk le a polcról a boltban, és már csak otthon vesszük észre vagy kapunk egy flakonnal egy ismerősünktől akinek teherautója van. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon beletölthetjük-e ezt egy személyautó motorjába, vajon tudja-e ugyanazt az olaj, mint amit egy személygépkocsi olaj tudna. Hogy erre a kérdésre válaszolhassunk, össze kell hasonlítanunk a személy- és a haszongépjármű olajokat, meg kell vizsgálnunk, hogy miben hasonlítanak és miben különböznek egymástól. Az olaj beazonosításaElőször is, honnan tudjuk megállapítani, hogy személy vagy haszongépjármű olajról van-e szó? Lehet, hogy már a termék címkéjéből kiderül, de mindig, ráadásul a címke tájékoztató szövege sokszor megtévesztő lehet. Pontosabb információt kapunk, ha a szabványokat nézzük. A legegyszerűbb, ha az ACEA szabványokat nézzük. Ha ACEA E2, E4, E5, E6, E7, E9 (vagy bármilyen E és utána egy szám) szabvány szerepel a terméken, akkor haszongépjármű olajjal van dolgunk. Ha e helyett ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5 vagy ACEA C1, C2, C3 vagy C4 szerepel, akkor személygépkocsi olajról van szó. Ha egyszerre találunk ilyet is olyat is, akkor ún. vegyes flottákhoz való olaj címkéjét nézzük. Bár vonzónak tűnhet, hogy ilyen olaj is létezik, azt tudni kell róluk, hogy ezek - pont univerzális mivoltuk miatt - sok kompromisszumos megoldást tartalmaznak, ezért mind személyautók, mind haszonjárművek közül csak a régebbi és/vagy egyszerűbb motorkonstrukciókhoz megfelelőek.
A személy- és haszongépjármű motorolajok közötti különbségekA haszongépjármű motorolajoknak nagyobb korom-terheléssel kell szembenézniük, és hogy ezzel megbírkózzanak több diszpergens adalékot tartalmaznak. Ez negatív hatással van az üzemanyag-takarékosságra és károsíthatja bizonyos személygépkocsi motorokban használt tömítéseket. A tömítések károsodása olajfogyasztáshoz és ezáltal a motor kopásához vezethet. A haszongépjármű motorolajok ráadásul - általában véve - magasabb viszkozitásúak, mint a modernebb személyautó olajok. Ez a tényező is negatívan hat az üzemanyag-takarékosságra és kopást is okozhat, ugyanis az újabb típusú személygépkocsik motorjainak illesztései nem magas viszkozitású kenőanyaggal való üzemelésre lettek tervezve. További különbségeket találunk, ha a haszongépjármű motorolajat nem az átlagos személyautó olajhoz hasonítjuk, hanem az újabb autókhoz előírt speciálisabb olajokhoz. Ha az autónknak például alacsony hamutartalmú olajra van szüksége, mert részecskeszűrős vagy esetleg szükséges valamilyen gyártói jóváhagyás (pl. VW, Renault, PSA, stb.), ezeket biztosan nem találjuk meg a haszongépjármű olajunkon. Ha ennek ellenére mégis felhasználjuk az olajat, az sok problémát okozhat: a részecskeszűrő károsodhat, a motor jobban kophat, az olaj állapota gyorsabban romolhat, olajfogyasztás léphet fel, csökkenhet a motor teljesítménye, stb. Mikor használható a haszongépjármű olaj személyautóhoz?Ha az említett vegyes flottához való olajhoz van szerencsénk - azaz az olaj egyszerre rendelkezik személy- és haszongépjárműves minősítésekkel - és az autónk elég régi vagy elég egyszerű konstrukció ahhoz, hogy csak annyit várjon el az olajtól, amennyit az a meglevő API vagy ACEA A és vagy B szabványaival az teljesíteni tud, akkor használhatjuk a haszongépjármű olajat személyautónkban is. Ha viszont nem ez a helyzet, akkor inkább ne tegyük. A nem megfelelő olaj okozta problémák ugyanis nem máról holnapra jelentkeznek, de jelentősen rövidíthetik a motor várható élettartamát. Hosszú távon többet veszíthetünk vele, mint a megfelelő olaj többlet költsége. |
A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.