FékfolyadékokA fékfolyadékok olyan hidraulikus folyadékok, amelyek szerepe a fékerő továbbítása a pedáltól a kerekekig. Működésük lényege, hogy szinte összenyomhatatlanok, ezért a pedálra kifejtett erő a folyadékon keresztül minimális veszteséggel továbbítódik.
ElvárásokA fékfolyadékkal szembeni legfontosabb követelmény, hogy magas legyen az úgynevezett száraz forráspontja. A fékfolyadékok ugyanis higroszkópikusak, ami azt jelenti, hogy vízmegkötő tulajdonsággal rendelkeznek. A légkör nedvességtartalmát megkötve, egyre nő a folyadék víztartalma, ezzel pedig csökken a forráspontja. A száraz forráspont az a forráspont, amit akkor lehet mérni, amikor a folyadék még új, és nem kötött meg nedvességet. Minél magasabbról indul, annál tovább marad a folyadék használható. A forráspont azért kritikus a fékfolyadék esetében, mert ha – például hosszantartó nagy igénybevétel esetén – felforr, akkor folyadék helyett részben gáz lesz az az anyag, aminek a fékerőt továbbítania kellene. Márpedig a gáz, a folyadékkal ellentétben, összenyomható, így nem képes az erő továbbítására.
Fékfolyadék minőségi szintekA hétköznapi életben leginkább DOT 3, DOT 4 illetve DOT 5.1 kategóriájú fékfolyadékokkal találkozunk. Ezek, az amerikai közlekedési minisztérium (Department of Transportation) által felállított kategóriák a fékfolyadék összetételére, valamint száraz és nedves forráspontjára vonatkozóan fogalmaz meg követelményeket (1. ábra).
1. ábra - Fékfolyadék kategóriák |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.