Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Szabványok Motorolaj szabványok

Új viszkozitási osztályok. SAE 12 és SAE 8.

2017. január 30. hétfő, 13:07

2015 januárjától a jól ismert J300 as adatsor, mely a viszkozitási osztályokat tartalmazza, két új elemmel bővült. Ezek értelmében a korszerű motorolajoknál tovább csökken a melegoldali viszkozitás, mely új osztályok létrehozását kívánja meg.

A két új osztály a SAE 12 és a SAE 8. Ezen kategóriák paraméterei mint a 100 °C-on mért viszkozitásuk, vagy a HTHS viszkozitásuk kizárják a régebbi motorolajokkal való kompatibilitást. Ezek használata is csak és kizárólag ott lehetséges majd ahol ezeket előírják.

 

 

 

Korábban, a SAE 16 bevezetésével egyidejűleg megváltozott a SAE 20-ra vonatkozó, 100 °C-on mért viszkozitás minimum követelménye is. Eddig minimum 5,6 cSt volt az elvárás, amit most felemeltek 6,9 cSt-re. A hivatalos magyarázat szerint azért, mert a ténylegesen forgalomba hozott olajok nem használták ki ezt a sávot (az 5,6 és a 6,9 közöttit) és részben ennek a helyére kerül akkor a SAE 16-os viszkozitás. Ennek a limitjei a következők: 6,1 és 8,2 mm2/s közötti, 100 °C-on mért viszkozitás és minimum 2,3 mPa.s HTHS viszkozitás.

Ehhez képest az SAE 12 értékei 5 és 7,1 mm2/s közöttiek, 100 °C-on mért viszkozitás mérésekor és minimum 2 mPa.s HTHS viszkozitás értéket kívánnak meg.

A SAE 8 viszkozitási osztályban a 100 °C-on mért viszkozitás 4 és 6,1 mm2/s közötti, miközben a HTHS viszkozitás legalább 1,7 mPa.s

A motorolajokra vonatkozó hivatalos SAE viszkozitási osztályok jelenleg tehát: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 8, 10, 16, 20, 30, 40, 50 és 60.

Egyértelműen látszik, hogy a kenőanyag fejlesztések az üzemanyag takarékosság jegyében zajlanak. Természetesen ezzel az autógyártók által eszközölt fejlesztéseknek kell megfelelni. Érdemes megjegyezni, hogy nagyon helyesen a fejlesztések mozgatója a környezet korszerűbb védelme. Azok számára, akik aggódnak, hogy az egyre alacsonyabb viszkozitású olajok már nem védenek megfelelően, ajánljuk figyelmükbe korábbi, ezzel a témával is foglalkozó cikkünket.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.