Tudta-e, hogy… (3. rész) |
2014. július 25. péntek, 14:23 |
…nem az a probléma, hogy az olaj melegen elvékonyodik, hanem hogy hidegen vastag?A motor élettartamát úgy tudjuk meghosszabbítani, ha csökkentjük a hidegindításkor fellépő kopást. Egy magasabb viszkozitási osztályú olajjal sokkal kevesebb extra kopást lehet megelőzni nagyon magas motorhőmérséklet mellett, mint amennyit egy alacsonyabb viszkozitási osztályú motorolajjal hidegindításnál. …a használatba vett olaj előbb elvékonyodik, de utána sűrűsödni kezd, és az utóbbi jelenség sokkal inkább tönkreteszi az olajat mint az előbbi?Az elvékonyodás az üzemanyaggal való felhígulástól és a viszkozitás módosítók elhasználódásától történik. A sűrűsödésnek az olaj oxidálódása az oka. A szintetikus olajok nem tartalmaznak viszkozitás módosítót, ezért nem vékonyodnak el a csereperiódus alatt. Az oxidáció őket is érinti, de sokkal ellenállóbbak vele szemben. Sajnos a szintetikus olajok adalékai a használat során ugyanúgy elfogynak, de mivel számos tulajdonságuk nem az adalékoktól függ, ezért állandóbb teljesítményt nyújtanak a csereperiódus alatt. …csak azért, mert egy motor öreg, nem igényel magasabb üzemi hőmérsékleti viszkozitású olajat?Csak akkor igényel, ha kopott is, de célszerű akkor is a gyártó által megengedett tartományban maradni, mert egy túl magas viszkozitású olaj nem védi jól a motort. ...0W-s és 5W-s olajok nyugodtan használhatók öreg, kopott motorokhoz is?Csak az üzemi hőmérsékleti viszkozitásnak kell ilyen esetben magasabbnak lennie. …azonos téli viszkozitási osztályú, de különböző meleg oldali viszkozitási osztályú olajok hidegen (24 °C) mért tényleges viszkozitása nem ugyanannyi?Egy 0W20-as olaj viszkozitása ezen a hőmérsékleten pl. 40 cSt körül van, míg egy 0W40-esé 60 cSt körül. Pár további érdekesség, ami nem igényel részletesebb magyarázatot:
|
A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.