Nyírásstabilitás és HTHS viszkozitás |
2010. április 17. szombat, 10:34 |
A motorolajok működésük során nyíróhatásnak vannak kitéve, amellyel szembeni ellenállás nagyon fontos ahhoz, hogy az olaj teljesítménye ne csökkenjen számottevően a csereperiódus alatt. Két fontos, a nyíráshoz kapcsolódó fogalommal ismerkedünk meg ebben a cikkben: a nyírásstabilitással és a HTHS viszkozitással. NyírásstabilitásA nyírásstabilitás a folyadék ellenállása a viszkozitáscsökkenéssel szemben, magas nyírófeszültség mellett. A jó nyírásstabilitással rendelkező olajok jobban tartják a viszkozitásukat, és optimális olajfilmet biztosítanak a kritikus motoralkatrészek számára a teljes olajcsere-periódus alatt. Egy rossz nyírásstabilitású olaj a folyamatos nyíróhatás eredményeképp kiléphet eredeti viszkozitási osztályából, a túl alacsonnyá váló viszkozitás miatt fém-fém érintkezés léphet fel, ami kopáshoz és motorhibához vezethet. A nyírásstabilitás különösen a többfokozatú olajoknál fontos. Ugyanis a többfokozatúság eléréséhez alkalmazott viszkozitásmódosító adalékok érzékenyek a nyírásra. A gyárilag az olajba kevert viszkozitásmódosító adalékkal szemben fontos elvárás a nyírásstabilitás. Az olaj végleges viszkozitáscsökkenését a nyírásstabilitási indexszel (SSI) jellemzik. Az alacsonyabb SSI jobb nyírásstabilitásra utal. A nyírás nagyrésze az olaj használatbavételéhez képest rövid időn belül következik be. Kezdetben nagyobb nyíróhatás lép fel, ahogy az olaj keringés során áthalad a szűk járatokon. A viszkozitásmódosító molekulái viszont olyanok, mint a száraz spagetti: minél rövidebbé válnak, annál ellenállóbbak lesznek a további töredezésnek. Így az elnyíródás egy idő után megáll, a viszkozitásmódosító adalékok pedig tovább teszik a dolgukat a csereperiódus végéig. HTHS viszkozitásA HTHS viszkozitás az olaj dinamikus viszkozitása 150 °C-on, magas (106 s-1) nyírófeszültség mellett. Azért mérik az olaj dinamikus viszkozitását ilyen körülmények között is, mert ez jól szimulálja az olaj viselkedését nagy terhelésnek kitett tengelycsapágyak esetében. A magasabb HTHS érték alacsonyabb csapágykopást és hosszabb motortartósságot jelent, viszont rontja az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti a leadott teljesítményt. Az ACEA A1/B1 és A5/B5 szabványnak megfelelő olajok alacsonyabb HTHS viszkozitásúak, és üzemanyag-takarékosak. Az ilyen olajok HTHS viszkozitása rendre 2.6 mPa*s - 3.5 mPa*s valamint 2.9 - 3.5 mPa*s között van. Az ilyen olajok bizonyos motorok esetében alkalmatlanok lehetnek, ezért mindig fontos a gyártói előírás szerinti olaj használata. |
A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.