Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Fogalomtár

Nyírásstabilitás és HTHS viszkozitás

2010. április 17. szombat, 10:34

A motorolajok működésük során nyíróhatásnak vannak kitéve, amellyel szembeni ellenállás nagyon fontos ahhoz, hogy az olaj teljesítménye ne csökkenjen számottevően a csereperiódus alatt. Két fontos, a nyíráshoz kapcsolódó fogalommal ismerkedünk meg ebben a cikkben: a nyírásstabilitással és a HTHS viszkozitással.

Nyírásstabilitás

A nyírásstabilitás a folyadék ellenállása a viszkozitáscsökkenéssel szemben, magas nyírófeszültség mellett. A jó nyírásstabilitással rendelkező olajok jobban tartják a viszkozitásukat, és optimális olajfilmet biztosítanak a kritikus motoralkatrészek számára a teljes olajcsere-periódus alatt. Egy rossz nyírásstabilitású olaj a folyamatos nyíróhatás eredményeképp kiléphet eredeti viszkozitási osztályából, a túl alacsonnyá váló viszkozitás miatt fém-fém érintkezés léphet fel, ami kopáshoz és motorhibához vezethet.

A nyírásstabilitás különösen a többfokozatú olajoknál fontos. Ugyanis a többfokozatúság eléréséhez alkalmazott viszkozitásmódosító adalékok érzékenyek a nyírásra. A gyárilag az olajba kevert viszkozitásmódosító adalékkal szemben fontos elvárás a nyírásstabilitás. Az olaj végleges viszkozitáscsökkenését a nyírásstabilitási indexszel (SSI) jellemzik. Az alacsonyabb SSI jobb nyírásstabilitásra utal.

A nyírás nagyrésze az olaj használatbavételéhez képest rövid időn belül következik be. Kezdetben nagyobb nyíróhatás lép fel, ahogy az olaj keringés során áthalad a szűk járatokon. A viszkozitásmódosító molekulái viszont olyanok, mint a száraz spagetti: minél rövidebbé válnak, annál ellenállóbbak lesznek a további töredezésnek. Így az elnyíródás egy idő után megáll, a viszkozitásmódosító adalékok pedig tovább teszik a dolgukat a csereperiódus végéig.

HTHS viszkozitás

A HTHS viszkozitás az olaj dinamikus viszkozitása 150 °C-on, magas (106 s-1) nyírófeszültség mellett. Azért mérik az olaj dinamikus viszkozitását ilyen körülmények között is, mert ez jól szimulálja az olaj viselkedését nagy terhelésnek kitett tengelycsapágyak esetében. A magasabb HTHS érték alacsonyabb csapágykopást és hosszabb motortartósságot jelent, viszont rontja az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti a leadott teljesítményt.

Az ACEA A1/B1 és A5/B5 szabványnak megfelelő olajok alacsonyabb HTHS viszkozitásúak, és üzemanyag-takarékosak. Az ilyen olajok HTHS viszkozitása rendre 2.6 mPa*s - 3.5 mPa*s valamint 2.9 - 3.5 mPa*s között van. Az ilyen olajok bizonyos motorok esetében alkalmatlanok lehetnek, ezért mindig fontos a gyártói előírás szerinti olaj használata.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.