Miből van az olaj? 2. rész: az olajadalékokról |
2010. március 10. szerda, 18:00 |
Előző cikkünkben megismerkedtünk az alapolajokkal, és áttekintettük, hogy az alapolaj milyen befolyással bír a kenőanyag tulajdonságaira. Itt az ideje, hogy górcső alá vegyük a kenőanyagok másik fontos alkotóelemét, az adalékcsomagot. Olajadalékokra azért van szükség, mert
Az olajadalékok 3 nagy csoportra oszthatóak: felületaktív adalékokra, olajvédő adalékokra és olajjavító adalékokra. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy a kenőanyagokban jellemzően fellelhető adalékok mely csoportba tartoznak, és mi a funkciójuk. A legtöbb adalék funkcióját a motorolajon keresztül mutatjuk be, de tulajdonságaikra számos más kenési ponton is szükség lehet.
Felületaktív adalékokDetergensek és diszpergensekA detergensek és a diszpergensek hivatottak védeni a lerakódások ellen. Magas hőmérsékleten lakk és szénszerű lerakódások képződhetnek a dugattyúkon és más forró motoralkatrészeken. A detergensek megelőzik vagy csökkentik a lerakódásokat. Az égés során keletkező savakat is semlegesítik. Kopásgátló és EP adalékokNagy terhelés alatt bizonyos alkatrészek (pl. a vezérműtengely vagy a fogaskerekek fogai) súrlódó felületei fém-fém érintkezésbe kerülhetnek, kopást okozva. A fogaskerekek fogain gödrösödés indulhat meg, extrém esetben berágódás vagy teljes elmorzsolódás következhet be. A kopásgátló és EP adalékok vékony, képlékeny réteget alakítanak ki, megelőzve a fém-fém érintkezést. Korróziós inhibitorokAz oxigén, a víz és az agresszív égéstermékek korróziót okoznak. A korróziós inhibitorok sűrű, szivacsszerű felületréteget alkotnak, amelyek víztaszító rétegként védenek a korróziótól. SúrlódásmódosítókA szinkronozott manuális váltók, az automataváltók és a traktorok nedves fékrendszerei meghatározott súrlódási együtthatókat igényelnek. A súrlódásmódosító adalékok segítenek beállítani a megfelelő súrlódási jellemzőket. Olajvédő adalékokAntioxidánsokA magas hőmérséklet és az oxigén az olaj oxidálódásához vezet, amely így sötétebbé, savasabbá válik, és megnő a viszkozitása. Az antioxidáns adalékok megelőzik vagy csökkentik az oxidációt és az oxidok termelődését. Fém dezaktivátorokAz olajban található mikroszkopikus fémrészecskék katalizátorként gyorsítják az olajoxidációt. A fém dezaktivátorok megszűntetik a katalitikus hatást, és védőréteget képeznek a fémfelületeken. Habzásgátló adalékokAz olaj és a levegő intenzív keveredése a működés közben habzáshoz vezet, ami gyorsítja az olaj oxidációját és növeli a viszkozitását. Ráadásul az olajhab összenyomható, amely befolyásolja a hidraulikus szelepemelő működését. A habzásgátló adalékok megelőzik/csökkentik a habzást. Olajjavító adalékokViszkozitásmódosítókEgyszerre kell megoldani a könnyű indítást alacsony hőmérsékleten (az olaj nem lehet túl viszkózus), és a biztonságos kenést magas hőmérsékleten (az olaj viszkozitása nem lehet túl alacsony). A viszkozitásmódosító adalékok képesek egy alacsony viszkozitású (pl. 10W) és így hidegindítás-biztos egyfokozatú olajat egy viszkózusabb, többfokozatú olajjá (pl. 10W-40) alakítani a magas hőmérsékleten kifejtett sűrűsítő hatása által. Dermedéspont-csökkentőkAlacsony hőmérsékleten parafinviasz-kristályok csapódnak ki az olajból, amelyek megfagynak, megszilárdítva az olajat. A dermedéspont-csökkentő adalékok megakadályozzák a viaszkristályok besűrűsödését, így az olaj alacsony hőmérsékleten is folyékony marad. TömítésregenerálókBizonyos szintetikus szénhidrogének (pl. PAO) az elasztomer anyagok összezsugorodását, kiszáradását okozhatják. A tömítésregeneráló adalékok megakadályozzák az elasztomerek kiszáradását, így azok szorosak maradnak.
Néhány szó a kenőanyagok utólagos adalékolásárólEgy gyárilag kiszerelt és kereskedelmi forgalomba hozott kenőanyag tartalmazza mindazokat az adalékokat, amelyekre az adott kenési helyen (motorban, váltóban, stb.) szükség van. Hibát követünk el, ha a kenőanyagot mi magunk adalékoljuk tovább, olyan "csodaadalékokkal", amelyeket manapság sűrűn reklámoznak. Azért hiba ezek használata, mert felborítják a termék gyári adalékainak kényes egyensúlyát. Ezek az adalékok ugyanis jellemzően a kenőanyag egy tulajdonságát (általában a kenőképességét) javítják, tekintet nélkül a többi tulajdonságára. Márpedig a kenőanyagoknak komplex feladataik vannak, és hiába fog jobban kenni egy utólag hozzátöltött adaléktól, ha utána kevésbé tudja például a hőelvezetési funkcióját betölteni. Konkrét példa erre a kerámiát tartalmazó adalék, amely valóban csökkenti a kopást, viszont egy olyan szigetelőréteget alakít ki, amely megakadályozza, hogy az olaj elvezesse a termelődő hőt. Tehát nem érdemes, sőt sokszor veszélyes belenyúlni a kenőanyag kémiájába, annál is inkább, hogy a mai korszerű olajok — különös tekintettel a félszintetikus és szintetikus olajokra — eleve tartalmazzák az összes olyan adalékot, amelyre szükség van. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden utólag hozzátölthető olajadalék káros. Azok az olajadalékok, amelyeket egy-egy konkrét probléma megoldására fejlesztettek ki, általában biztonságosan használhatóak. Ilyen például a motoröblítő adalék, amelyet olajcsere előtt kell alkalmazni, és néhány perc után úgyis leeresztjük a rendszerből. Vagy ilyen a motortömítő adalék, amelyik ideig-óráig visszafogja az olajfogyasztást. Ezt se használjuk sokáig, az olajfogyasztás elleni tartós megoldás úgyis a szerelőre tartozik, nem pedig egy olajadalékra. |
A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.