Kenőanyag alapfogalmak |
2009. augusztus 19. szerda, 18:28 |
Néhány alapvető kenőanyagos fogalom rövid magyarázata.
Adalék Az alapolajhoz kevert vegyület, melynek célja az alapolaj tulajdonságainak vagy teljesítményének megváltoztatása.
Alapolaj Általában finomított kőolajfrakció vagy válogatott szintetikus alapanyag, amelyhez adalékokat kevernek a kenőanyagok gyártása során.
Bázisszám Egy kenőanyag bázikusságának semlegesítéséhez szükséges savmennyiség, KOH-dal ekvivalens módon kifejezve.
Detergens adalék Üzemanyaghoz és kenőanyaghoz kevert adalék, a motor tisztántartására. A motorolajokban leginkább használt detergens adalékok a fémes szappanok, amelyek bázistartalékkal rendelkeznek a motor működése során képződő savak semlegesítésére.
Dermedéspont Az olaj vagy üzemanyag alacsony hőmérsékleti folyékonyságának indikátora. A legalacsonyabb hőmérséklet, amelyen a folyadék még folyik.
Diszpergens adalék A szilárd szennyeződéseket kolloid szuszpenzióban tartani hivatott adalék, amely ezáltal megakadályozza az olajiszap és a koksz lerakódását a motor alkatrészeire. Ezek az adalékok általában nem fémesek (hamumentesek), és a detergens adalékokkal együtt használják őket.
DPF (Diesel Particulate Filter, Dízel részecskeszűrő) Fizikai szűrő, amely csökkenti a dízel kipufogógáz szilárd részecske tartalmát.
Dugattyúgyűrű-beragadás A dugattyúgyűrű horonyba való beragadása, jelentős szennyeződés következtében.
EGR (Exhaust Gas Recirculation, Kipufogógáz visszavezető rendszer) A nitrogénoxidok kibocsátását csökkentő rendszer. Visszavezeti a kipufogógázt a beömlő fővezetékbe, ahol az felhígítja a levegő/üzemanyag keveréket, csökkentve a hőmérsékletet és ezáltal a keletkezett NOx mennyiséget.
Előgyújtás A levegő/üzemanyag keverék begyulladása belsőégésű motorban, még a gyertya szikrája előtt. Jellemző okai a forró üzemanyag vagy az égéstérben lerakódott kenőanyag. Teljesítményvesztéssel jár, és kárt tehet a motorban.
EP adalék Kenőanyag-adalék, amely megakadályozza a csúszó fémfelületek berágódását extrém nyomás alatt.
Finomítás Egy sor folyamat, melyek során a nyersolajból ásványolajtermék készül. A folyamat részei lehetnek a termikus krakkolás, a katalitikus krakkolás, a polimerizáció, az alkilezés, a reformálás, a hidrokrakkolás, a hidroform eljárás, a hidrogénezés, az oldószeres extrakció, a viasztalanítás, az olajtalanítás, a savkezelés és az aszfaltmentesítés.
Habzásgátló adalék Ásványolajtermék habzásának visszatartására szolgáló adalék. Lehet szilikon a felületi buborékok megszűntetéséhez vagy polimer, a kis belső buborékok számának csökkentéséhez.
Hamu Az égéstérben és a motor más részein, a magas hőmérséklet miatt létrejövő fémes lerakódás.
Hidrogénező finomítás A nyers alapolaj kezelése hidrogénnel: a molekulák telítése, a stabilitás növelése érdekében.
HTHS (High Temperature High Shear) viszkozitás A folyadék folyással szembeni ellenállása, belsőégésű motor nagy terhelésnek kitett tengelycsapágyához hasonlító körülmények között, általában 1 millió s-1 @ 150 °C.
Katalizátor A károsanyag-kibocsátás csökkentés szerves része 1975 óta. Az oxidáló katalizátorok eltávolítják a szénhidrogéneket és a szénmonoxidot a kipufogógázból, míg a redukáló katalizátorok a nitrogénoxid kibocsátást csökkentik. Mindkét típusban található nemesfém (platina, palládium vagy ródium), amelyek megmérgeződhetnek az üzemanyagban vagy a kenőanyagban fellelhető ólomtól vagy foszfortól.
Kenés A súrlódás és a kopás megfékezése egy súrlódáscsökkentő réteg használatával. Lehet folyékony, szilárd vagy műanyag.
Kinematikus viszkozitás A folyadék folyással szembeni ellenállása a gravitációs erőnek kitéve (általában 40 vagy 100 °C-on)
Koksz Vékony, nem oldódó, nem letörölhető réteg a motor belső alkatrészein. A mozgó alkatrészek beragadását és üzemképtelenségét okozhatja.
Kopásgátló adalék Vékony, jól tapadó filmet képző adalék, amely megakadályozza a fém-fém érintkezést a nagy terhelésnek kitett pontokon.
Korróziós inhibitor Adalék, amely védi a kent fémfelületet a víz vagy egyéb szennyeződések okozta vegyi támadástól.
Lobbanáspont Az a legalacsonyabb hőmérséklet, amelyen a folyadékból kipárolgó gőzök belobbanhatnak, de amely hőmérséklet még kevés a folyadék meggyulladásához. A lobbanáspont a tűz- és robbanásveszély mértékének fontos indikátora egy ásványolaj-termék esetében.
Olajiszap, olajüledék Vastag, sötét üledék, majonézszerű konzisztenciával, amely a motor nem mozgó belső felületein halmozódik fel. Képződése elsősorban akkor jellemző, amikor a kenőanyagban sok az oldhatatlan szennyeződés.
Oxidáció Akkor lép fel, amikor az oxigén reakcióba lép az ásványolajtermékkel. A folyamatot gyorsítja a hő, a fény, a fém katalizátorok, valamint a víz, a savak vagy a szilárd szennyeződések jelenléte.
Oxidációs stabilitás Egy ásványolajtermék ellenállása az oxidációval szemben. Befolyásolja a termék várható élettartamát, mind a tárolás, mind az üzemelés során.
Savszám Egy ásványolajtermék savasságának részbeni vagy egészbeni semlegesítéséhez szükséges KOH mennyiség.
Súrlódás Egy tárgy egy másikon történő elmozdulásával szembeni ellenállása. A súrlódás függ a találkozó felületek simaságától, valamint az összenyomásukhoz használt erőtől.
Szintetikus kenőanyag Meghatározott összetételű, vegyileg reakcióba lépő anyagok felhasználásval készülő kenőanyag, melynek előre megtervezett tulajdonságai és kiszámítható jellemzői vannak.
Szivattyúzhatóság Az olaj alacsony hőmérsékleti tulajdonsága, amely meghatározza, hogy az olaj mennyire képes alacsony hőmérsékleten elfolyni az olajszivattyúig.
Többfokozatú olaj Olyan motor- vagy hajtóműolaj, ami több mint egy SAE viszkozitási osztály követelményeit teljesíti, és ezáltal szélesebb hőmérséklet-tartományban használható.
Tribológia A súrlódással, kopással és kenéssel foglalkozó tudományág.
Viszkozitás Egy folyadék folyással szembeni ellenállása.
Viszkozitási index Egy folyadék viszkozitása és hőmérséklete közti összefüggés. A magasabb viszkozitási indexű folyadékok viszkozitása kevésbé változik hőmérséklet-változás hatására.
Viszkozitásmódosító Kenőanyag-adalék, általában egy polimer, amely feladata kedvező áramlástani tulajdonságokat kölcsönözni a kenőolajoknak. Például csökkentik az olaj hőmérséklet-változás hatására fellépő viszkozitás változásának mértékét. |
A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.