A táblázat a jelenlegi és a korábbi API teljesítményszinteket tartalmazza. A gépkocsi karbantartók elsősorban a gépkönyvi előírásokat kövessék! Egy olajnak több minősítése is lehet.
A benzinmotorok esetében a legújabb kategória tartalmazza a korábbi kategóriák követelményeit is. A dízelmotorok esetében legtöbbször – de nem mindig – ugyanez a helyzet.
Benzinmotorok
|
Kategória
|
Státus
|
Leírás
|
SN
|
Aktuális
|
Az API SN szabványnak megfelelő olajok jobban féken tartják a magas hőmérsékleten képződő lerakódások képződését, csökkentik az üledékképződést és fejlett elasztomer-kompatibilitással rendelkeznek. Azoknál a termékeknél, ahol az API SN szabvány kiegészül a „Resource Conserving” megjelöléssel, ott a teljesítményszint megegyezik az ILSAC GF-5 követelményeivel, azaz az API SN szabvány követelményein túl, az olaj javított üzemanyag-takarékossággal, turbófeltöltő-védelemmel és kipufogógáz utókezelő rendszer kompatibilitással is rendelkezik, továbbá védelmet nyújt a bioetanol üzemű motorok számára is, legfeljebb az E85 kategóriáig.
|
SM
|
Aktuális
|
Ez a 2004. november 30.-án bevezetett SM szabvány jobb oxidáció ellenállást, jobb lerakódás elleni és kopásvédelmet, valamint jobb alacsony hőmérsékleti teljesítményt követel meg az olaj teljes élettartama során. Néhány SM olaj megfelel a legújabb ILSAC specifikációknak is, és/vagy energiatakarékosnak számít.
|
SL
|
Aktuális
|
A 2004-ben vagy régebben gyártott gépkocsi motorokhoz.
|
SJ
|
Aktuális
|
A 2001-ben vagy régebben gyártott gépkocsi motorokhoz.
|
SH
|
Megszűnt
|
Az 1996-ban vagy régebben gyártott motorokhoz.
|
SG
|
Megszűnt
|
Az 1993-ban vagy régebben gyártott motorokhoz.
|
SF
|
Megszűnt
|
Az 1988-ban vagy régebben gyártott motorokhoz.
|
SE
|
Megszűnt
|
VIGYÁZAT – Nem használható 1979-ben vagy azután gyártott benzinmotorokhoz.
|
SD
|
Megszűnt
|
VIGYÁZAT – Nem használható 1971-ben vagy azután gyártott benzinmotorokhoz. Modern motorokhoz való használata elégtelen teljesítményt vagy a motor károsodását okozhatja.
|
SC
|
Megszűnt
|
VIGYÁZAT – Nem használható 1967-ben vagy azután gyártott benzinmotorokhoz. Modern motorokhoz való használata elégtelen teljesítményt vagy a motor károsodását okozhatja.
|
SB
|
Megszűnt
|
VIGYÁZAT – Nem használható 1963-ban vagy azután gyártott benzinmotorokhoz. Modern motorokhoz való használata elégtelen teljesítményt vagy a motor károsodását okozhatja.
|
SA
|
Megszűnt
|
VIGYÁZAT – Adalékokat nem tartalmaz! Nem használható 1930-ban vagy azután gyártott benzinmotorokhoz. Modern motorokhoz való használata elégtelen teljesítményt vagy a motor károsodását okozhatja.
|
Dízelmotorok
|
Kategória
|
Státus
|
Leírás
|
CJ-4
|
Aktuális
|
Magas fordulatszámú, 4 ütemű motorokhoz, a 2007. modellévre vonatkozó károsanyag-kibocsátási határértékek betartásához. A CJ-4 olajok legfeljebb 500 ppm (0,05 t%) kéntartalmú gázolaj mellett használhatók. Mindazonáltal már 15 ppm (0,0015 t%) fölötti kéntartalmú gázolaj használata befolyásolhatja a kipufogógáz-utókezelő rendszer tartósságát és/vagy az olajcsere intervallumot. A CJ-4 olajok hatékonyan segítenek a károsanyag-kibocsátást csökkentő rendszerek élettartamának fenntartásában. Védik a katalizátort, megakadályozzák a részecskeszűrő eltömődését, csökkentik a motor kopását és a lerakódás-képződést, alacsony és magas hőmérsékleten is stabilak, nem habzanak, és jó nyírásstabilitással rendelkeznek. Az API CJ-4 olajok túlteljesítik az API CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4 és a CF-4 szabványok előírásait. 15 ppm-nél magasabb kéntartalmú üzemanyag használata esetén, a csereperiódus beállításhoz a motorgyártó útmutatása szükséges.
|
CI-4
|
Aktuális
|
Ez a 2002-ben bevezetett szabvány olyan motorolajat követel meg, amelyik alkalmas magas fordulatszámú 4 ütemű motorokban való használatra és megfelel a 2004-es károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A CI-4-es motorolajok fenntartják a kipufogógáz recirkulációs rendszert (EGR) használó motorok várható élettartamát, és legfeljebb 0,5 tömeg% kéntartalmú gázolajjal együtt használható. A CI-4-nek megfelelő olajok megfelelnek a CD, CE, CF-4, CG-4 és CH-4 szabványoknak is. Néhány CI-4-es olaj megfelel a CI-4 PLUS előírásainak is.
|
CH-4
|
Aktuális
|
Ez az 1998-ban bevezetett szabvány magas fordulatszámú, 4 ütemű motorhoz használható olajat és az 1998-as károsanyag-kibocsátási határértékeknek való megfelelést követel meg. A CH-4-es olajok legfeljebb 0,5 tömeg% kéntartalmú gázolajjal használhatóak. A szabvány tartalmazza a CD, CE, CF-4 és CG-4 előírásait is.
|
CG-4
|
Megszűnt
|
Ez az 1995-ben bevezetett szabvány nehézüzemű, magas fordulatszámú, 4 ütemű motorhoz használható olajat és az 1994-es károsanyag-kibocsátási határértékeknek való megfelelést követel meg. A CG-4-es olajok legfeljebb 0,5 tömeg% kéntartalmú gázolajjal használhatóak. A szabvány tartalmazza a CD, CE és a CF-4 előírásait is.
|
CF-4
|
Megszűnt
|
Ez az 1990-ben bevezetett szabvány nagysebességű, 4 ütemű, szívó- vagy turbódízel motorhoz használható olajat követel meg. A szabvány tartalmazza a CD és a CE előírásait is.
|
CF-2
|
Megszűnt
|
Ez az 1994-ben bevezetett szabvány kétütemű dízel motorolajokra vonatkozik. Tartalmazza a CD-II előírásait is.
|
CF
|
Megszűnt
|
Ez az 1994-ben bevezetett szabvány olyan motorolajat követel meg, amely használható off-road, közvetett befecskendezésű és egyéb dízelmotorokban, legfeljebb 0,5 tömeg% kéntartalmú gázolaj használata mellett. Tartalmazza a CD szabvány előírásait is.
|
CE
|
Megszűnt
|
1985-ben került bevezetésre a magas fordulatszámú, 4 ütemű szívó- vagy turbódízel motorok olajainak szabványaként. Tartalmazza a CC és a CD szabványok előírásait is.
|
CD-II
|
Megszűnt
|
1985-ben lett bevezetve kétütemű dízel olajok szabványaként.
|
CD
|
Megszűnt
|
1955-ben került bevezetésre. Alkalmas bizonyos szívó- és turbódízel motorokhoz.
|
CC
|
Megszűnt
|
VIGYÁZAT – 1990 után gyártott dízelmotorok kenésére nem alkalmas
|
CB
|
Megszűnt
|
VIGYÁZAT – 1961 után gyártott dízelmotorok kenésére nem alkalmas
|
CA
|
Megszűnt
|
VIGYÁZAT – 1959 után gyártott dízelmotorok kenésére nem alkalmas
|
Az eredeti (angol nyelvű) változat a http://www.api.org/eolcs oldalról érhető el. |